نتایج جستجو برای عبارت :

همانا تنها خداوند مستحق عبادت است

پیشانی ات را هنگام سجده برای پروردگارت بر خاک می گذاری ،بدان تو برای چه کسی سجده میکنی ؟
برای کسی که مستحق عبادت است.
دعا و عبادت ،اوج و قله‌ی بندگی‌ست و خلقت و رزق و حیات و مرگ ، اوج و قله‌ی اعطاء و الوهیت هستند،پس زمانی که کسی جز الله بر این چهار چیز قادر نیست،واجب میشود که دعا و عبادت برای کسی جز الله ، صرف نشود.
✨﷽✨
✅عبادت ‌کنندگان سه گروهند:
✍امام حسین علیه السلام :گروهی خداوند را به انگیزه رسیدن به پاداش و دست‌ یافتن به نعمتهای نامحدودش عبادت می‌کنند، این دسته از عبادت‌کنندگان مانند سوداگران سودجو است. 
بعضی خداوند را از ترس عذاب می‌پرستند و عبادت می‌کنند که این دسته از عبادت‌کنندگان در خور بردگان زرخرید است.
و کسانی هستند که خداوند را به منظور شکرگزاری و انجام یک وظیفه انسانی پرستش می‌نمایند ( خداوندا من تو را عبادت می‌کنم چون لایق پرس
 سلیمان دیلمی گوید بامام صادق ع عرض کردم  فلانی در عبادت و دیانت و فصیلت چنین و چنان ست فرمود عقلش چگونه  است گفتم نمیدانم فرمود پاداش  باندازه عقل است همانا مردی از بنی اسرائیل در یکی از جزایر دریا که سبز و خرم و پرآب و درخت بود عبادت خدا میکرد یکی از فرشتگان  از آنجا گذشت  و عرض پروردگارا مقدار پاداش این بنده ات را بمن بنما  خداوند باو نشان داد واو ان مقدار را کو چک شمرد خدا باو وح ی کرد همراه او همراه او باش پس ان فرشته  بصورت انسانی نزد او
«١٩»إِنَّ‌ الدِّینَ‌ عِنْدَ اللّهِ‌ الْإِسْلامُ‌ وَ مَا اخْتَلَفَ‌ الَّذِینَ‌ أُوتُوا الْکِتابَ‌ إِلاّ مِنْ‌ بَعْدِ ما جاءَهُمُ‌ الْعِلْمُ‌ بَغْیاً بَیْنَهُمْ‌ وَ مَنْ‌ یَکْفُرْ بِآیاتِ‌ اللّهِ‌ فَإِنَّ‌ اللّهَ‌ سَرِیعُ‌ الْحِسابِ‌ همانا دین(مورد پذیرش)نزد خداوند،اسلام(و تسلیم بودن در برابر فرمان خداوند)است و اهل کتاب اختلافى نکردند،مگر بعد از آنکه علم(به حقّانیت اسلام)برایشان حاصل شد،(این اختلاف)از روى حسادت و دشمنى م
«٩»رَبَّنا إِنَّکَ‌ جامِعُ‌ النّاسِ‌ لِیَوْمٍ‌ لا رَیْبَ‌ فِیهِ‌ إِنَّ‌ اللّهَ‌ لا یُخْلِفُ‌ الْمِیعادَ (راسخان علم در ادامه دعا گویند:)پروردگارا! همانا تو مردم را براى روزى که در آن شکى نیست گرد آورى.همانا خداوند وعده‌ى خود را تخلّف نمى‌کند. نکته‌ها: کسى که به قیامت ایمان دارد؛ «لِیَوْمٍ‌ لا رَیْبَ‌ فِیهِ‌» نگران عاقبت و سرنوشت خود مى‌شود و از خداوند استمداد مى‌کند. منشأ
ادامه مطلب
ارزش و اهمّیّت اخلاص
اخلاص، معیار ارزش عبادت، مقامی از مقامات مقرّبان الهی و هدف دین است. هر کس آن را یافت، موهبتی الهی نصیبش گشته که به وسیله آن به مقامات بزرگی خواهد رسید. چرا چنین نباشد، در حالی که خداوند متعال، بندگانش را به آن امر کرده، می فرماید:
«فَادْعُوا اللَّهَ مُخْلِصِینَ لَهُ الدِّینَ وَ لَوْ کَرِهَ الْکافِرُونَ»[4]
خدا را بخوانید، در حالی که تنها برای او در دین اخلاص می ورزید، اگر چه کافران را ناخوش آید.
در سخنان پیشوایان معصوم،
«٦٢»إِنَّ‌ هذا لَهُوَ الْقَصَصُ‌ الْحَقُّ‌ وَ ما مِنْ‌ إِلهٍ‌ إِلاَّ اللّهُ‌ وَ إِنَّ‌ اللّهَ‌ لَهُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ‌ به راستى،داستانِ‌ درستِ‌(زندگى مسیح)همین است و هیچ معبودى جز خداوند نیست و همانا خداست مقتدر حکیم. «٦٣»فَإِنْ‌ تَوَلَّوْا فَإِنَّ‌ اللّهَ‌ عَلِیمٌ‌ بِالْمُفْسِدِینَ‌ پس اگر از حقّ‌ روى گردان شدند،همانا خداوند به(کار و حال)مفسدان آگاه است. نکته‌ها: قصه و داستان،بر سه گونه است: ١.رمان‌ها،افسانه‌ها
بسم الله الرحمن الرحیم
یافارس الحجاز ادرکنی الساعه العجل
مولایمان امام امیرالمومنین علی علیه الاف السلام می فرمایند
لبخند و مهربانی آ دمی در هنگام برخورد با دیگران عبادت است
___________
اگر مردم از همین لحظه تصمیم بگیرند که خداوند را اینگونه عبادت کنند
لحظه‌ای فکر کنید جامعه به چه سمتی میرود؟؟؟
میزان پرونده های طلاق و ...
به گفتار مولایمان گوش نمی‌دهیم و با بردن نامش بدون عمل به دستوراتش باعث بدنامی اش شده ایم.....
اللهم عجل لولیک الفرج و العافی
از امام علی نقل شده
است: روزى حضرت فاطمه زهراء سلام اللّه علیها مشغول پختن غذا بود، من نیز در تمیز
کردن مقدارى عدس به او کمک مى کردم . در همین حال پیامبر اسلام صلّى اللّه علیه و
آله وارد منزل شد؛ و پس از آن که فاطمه زهراء را کنار اجاق آتش مشغول پختن غذا دید؛
و نیز مرا در حال کمک به او مشاهده کرد، فرمود: اى ابوالحسن ! سخنم را گوش کن ؛
و توجّه داشته باش که من سخنى نمى گویم مگر آن که خداوند مرا به آن دستور داده
باشد. سپس افزود:•هر مردى که همسرش را د
«٣٧»فَتَقَبَّلَها رَبُّها بِقَبُولٍ‌ حَسَنٍ‌ وَ أَنْبَتَها نَباتاً حَسَناً وَ کَفَّلَها زَکَرِیّا کُلَّما دَخَلَ‌ عَلَیْها زَکَرِیَّا الْمِحْرابَ‌ وَجَدَ عِنْدَها رِزْقاً قالَ‌ یا مَرْیَمُ‌ أَنّى لَکِ‌ هذا قالَتْ‌ هُوَ مِنْ‌ عِنْدِ اللّهِ‌ إِنَّ‌ اللّهَ‌ یَرْزُقُ‌ مَنْ‌ یَشاءُ بِغَیْرِ حِسابٍ‌ پس پروردگارش او را به پذیرشى نیکو پذیرفت و به رویشى نیکورویاند و سرپرستى او را به زکریّا سپرد.هرگاه زکریّا در محراب عبادت بر مری
امام باقر علیه‌السلام می‌فرمایند: «خداوند متعال به چیزی برتر از عفت شکم و شرمگاه، عبادت نشده است.»[1] درجایی دیگر و در پاسخ به کسی که عرض کرد: «عمل من ضعیف است و نماز و روزه کم به‌جا می‌آورم ولی تلاش من بر این است که جز لقمه حلال نخورم و جز با حلال نزدیکی نکنم» […]
نوشته عفت شکم و شرمگاه بالاترین عبادت و بالاترین جهاد! اولین بار در گناه شناسی. پدیدار شد.
من توصیه‌ام به جوانان این است که عبادت را با توجّه انجام دهند. من اصرار نمی‌کنم که زیاد عبادت کنید؛ نه. شما خواستید زیاد عبادت کنید، خواستید کم عبادت کنید؛ ولی آنچه انجام می‌دهید با توجّه باشد. البته همه باید عبادت واجب را انجام دهند؛ آن‌که قابل اغماض و اینها نیست. هر کسی باید عبادت واجبش را انجام دهد.۱۳۷۶/۱۱/۱۴
حضرت صادق ع فرمود همانا خداوند دوست داردبنده ای را که در گناه بزرگ باو توجه کند و از او امرزش بخواهد ومبغوض دارد بنده ای را که را که گناه اندک را خوار شمارد و بان بی اعتنا باشد ودر مقام توبه وتدارک ان نباشد  و حضرت صادق ع فرمود امیرالمومنین ع فرمود همانا پشیمانی بر گناه وبدی انسانرا بدست کشیدن از ان وامیدارد
«٥»إِنَّ‌ اللّهَ‌ لا یَخْفى‌ عَلَیْهِ‌ شَیْ‌ءٌ فِی الْأَرْضِ‌ وَ لا فِی السَّماءِ همانا هیچ‌چیز ،(نه)در زمین و نه در آسمان،بر خداوند پوشیده نمى‌ماند. نکته‌ها: در چند آیه‌ى قبل،سخن از قیّوم بودن خداوند بود.در این آیه،آشکار بودن همه چیز براى او مطرح شده که جلوه‌اى از قیّومیّت اوست.
ادامه مطلب
نیاز انسان

برخی با این استدلال که خداوند به عبادت ما نیازی ندارد ، از عبادت کردن دوری
نموده و عبادت را یک امر دلبخواهی دانسته که هر کس بخواهد ، عبادت نماید و هر کس
نخواهد ، عبادت نکند ؛ در حالیکه اصل عبادت کردن بر اساس یک برنامه و دستور خاصی
است که هر فرد با ایمانی بر اساس آن ، به عبادت می پردازد
از آنجایی که خداوند انسان را با هدفِ عبادت و بندگی آفریده است ، برای این
هدف ، برنامه ای را برای هر فردِ مکلّفی ، قرار داده که در اوقات و با شرایطِ خاصی
حضرت صادق  ع  همانا خدای عزوجل فرماید هر که بسبب ذکر من از. در خواست وپرسش از من سر گرم شود بطوری که در خواست و حاجت خود را  فراموش  کند باو بدهم بهتر از انچه  میدهم بانکس که از من درخواست  کند  وذکر  من اورا سر گرم نکرده ونبز انحضرت ع فرمود همانا بنده ای. بخدای عزوجل حاجتی دارد و به ثنای و ستایش بر خدا و صلوات بر محمدو وال محمد شروع کند تا اینکه حاجت خودرافراموش کند و سر گرم نای بر خدا وصلوات شود پس خداوند حاجت اورا بر اودد بی انکه در باره ان در
خب بزار راستشو بگم. صبح آهنگ گوش کردن همانا خوابیدنم همانا. تا ساعت هشت یا نه بود که بیدار شدم. و همانا این که هنوز شروع نکردم روزمو. نمیدونم روزایی که قراره برم بیرون چرا اینقدر کرخت میشم جوری که دستم به هیچ کاری نمیره. خیلی بده که اینجوریم. تازه قراره سعی کنم شروع کنم حالمم گرفتست که صبح بیدار شدمو خوابم برد :(
ابو بصیر گوید راجع به همین ایه سوره تحریم ایه 8 معنای  ان چیست  فرمود ان گناهی. استکه هر که در ان باز نکردد  عرضکردم کدامیک از ما هست که باز نگرد د عرضکردم  کدامیک از ما هست که باز نکردد فرمود ای ابامحمد همانا خداوند  از میان بنگانشدوست دارد انکس راکه در فتنه گناه واقع شود وبییارتوبه کند. ابن ابی عمیر از برخی از اصحاب  در حدیثی مرفوع که سندش بمعصوم رسد حدیت کردهکه فرمود خدای عزوجل بتوبه کنندگان سه خصلت داده استکه اگر یکیار انهارا بتمامی اهل ا
بین عبادت و معرفتِ خداوند رابطه ی مستقیم وجود دارد ، یعنی هر چه شناخت و معرفت انسان نسبت به خداوند افزایش یابد ، عبادت انسان از نظر کمیت وکیفیت افزایش پیدا می کند ، چنین شخصی هم می خواهد خداوند را بیشتر عبادت نماید وهم حال عبادت او و حضور قلب او ، بیشتر خواهد شد ، لذا هر کس که بخواهد از نظر عبادت به مقام بالاتری نائل شود باید معرفت خود را نسبت به خداوند بالا برد ، نمونه ی آن را می توانیم در امام سجاد علیه السلام ، مشاهده کنیم ، به همین جهت است که
امام صادق ع فرمود همانا قسمتی از عبادت ترس از خدای عزوجل است خدا می فرماید تنها بندگان دانشمند خدا ز او می‌ترسد 28 سوره 65 ونیز خدای جل ثنافرماید از مردم نترسید و از من بترسید 44سو ره 5 و باز خدای تبارک و تعالی فرماید و هرکه از خداپرست کند برایش راه  نجاتی مقرر دارد 2 سوره 65 و امام صادق ع فرمود حب جاه و شهرت در دل ترسان و بیمناک نباشد پس  کسیکه از خدا ترسد حب ریاست و شهرت ندارد
استغفار دوای هردردیموضوع داستان : پند قرآنی✅مردى خدمت امام حسن مجتبى علیه السلام آمد و از قحطى و گرانى به آن حضرت شکایت نمود، پس حضرت به او فرمود: از خدا طلب آمرزش کن، و مرد دیگرى آمد و به آن حضرت از فقرو تهى دستى شکایت کرد، پس حضرت به او هم فرمود از خداوند (جهت گناهان خود) استغفارو طلب آمرزش نما، و مرد دیگرى آمد و به آن حضرت عرض کرد از خدا بخواه و دعا کن کهخداوند پسرى بمن لطف فرماید، پس باو هم فرمود: از خدا طلب آمرزش نما، پس ما(حضار مجلس) به آن حض
خالصانه


عبادت زمانی شایسته نام عبادت می شود که "فقط" برای خدا بجا آورده شود
به این معنا که قصد اولیه برای انجام آن الهی باشد و انسان مؤمن تا پایان عبادت بر
همین قصد باقی باشد و از این قصد الهی بر نگردد
انسان مؤمن می خواهد با عبادت خود به خداوند تقرّب جسته به او نزدیک گردد
(قربة الی الله) بنابراین هیچ نیّتی جز خدا ندارد ، حتی غیر خدا را در نیّت خود از
عبادت ، شریک نمی سازد ، و عمل ریایی انجام نمی دهد که اگر چنین عملی اتفاق افتاد
، عبادت دیگر عبادت
 
لذت عبادت
در ضمن دعایی از خداوند می خواهیم که از (نسیم و) خنکی عفو و گذشت خویش و شیرینی یاد و رحمت خویش به ما بچشاند (1)
 
اولیاء و دوستان خداوند به علت معرفت و جایگاهی که نزد خداوند دارند ، حاضر نیستند که لذت و شیرینی یاد خداوند را با چیزی عوض کنند و لذا در سیره ی آنان می خوانیم که در هنگام عبادت از هر چیزی جز یاد خداوند ، غافل می شدند و به مادیات و اطراف خود توجّه ای نداشتند و حاضر نبودند مانند برخی از مردم سریع ، عبادت خود را تمام کنند و هنگامیک
سخن گفتن با خداوند


خداوند انسان را آفریده و به او قدرت و توانایی حرکت ، کار و اندیشیدن ، عطا
کرده و به او این امکان را داده که با زبان خویش اهداف و مقاصد خود را بیان نموده
و با دیگران ارتباط برقرار نماید ،  از سوی
دیگر فطرتی خدا جوی به او داده که بر اثر آن ، به سوی آفریننده خویش گرایش داشته ،
او را بخواند و به پرستش ونیایش با او بپردازد
در حقیقت با تعیین راهی برای عبادت از سوی خداوند ، بندگان او ، این امکان را
پیدا نموده که با آفریننده خویش ارتب
در تمام ماه های سال، ماهى به عظمت ماه پربرکت رمضان نیست؛ زیرا ماهى است که خداوند آن را جهت اهداى بالاترین هدیه خود به جهان بشریّت، یعنى «قرآن مجید» برگزیده است.از سوى دیگر، ماهى است که شب قدر در آن واقع شده، شبى که مقدّرات یکسال انسانها- بر حسب شایستگى‏ها و لیاقت‏هایشان- تعیین مى‏ گردد و عبادت آن برتر از عبادت هزار ماه است!از سوى سوم، بهار عبادت و ماه تعلیم و تربیت، ماه طهارت و پاکى، و ماه تقوا و خودسازى است؛ ماهى که مراحل قرب‏ الهى و سیر و س
سعدی می گوید:
صد زلت از نظر خلق در حجاب بهتر ز طاعتی که به روی و ریا کنیم
بعضی از بزرگان علم اخلاق گفته اند ریشه اصلی ریاکاری حب جاه و مقام است که اگر ان را به دقت بررسی کنیم، به سه اصل باز می گردد:
1. علاقه به ستایش مردم از او. 2. فرار از نکوهش آنها. 3. طمع ورزیدن به آنچه در دست مردم است.
ریا، همچون آتش سوزانی است که گاه در خرمن اعمال انسان می افتد و همه را خاکستر می کند. نه تنها عبادت ها و طاعت های انسان را برباد می دهد، بلکه گناه عظیمی است که مایه روسی
 
لذت عبادت
در ضمن دعایی از خداوند می خواهیم که از (نسیم و) خنکی عفو و گذشت خویش و شیرین یاد و رحمت خویش به ما بچشاند (1)
 
اولیاء و دوستان خداوند به علت معرفت و جایگاهی که نزد خداوند دارند ، حاضر نیستند که لذت و شیرینی یاد خداوند را با چیزی عوض کنند و لذا در سیره ی آنان می خوانیم که در هنگام عبادت از هر چیزی جز یاد خداوند ، غافل می شدند و به مادیات و اطراف خود توجّه ای نداشتند و حاضر نبودند مانند برخی از مردم سریع ، عبادت خود را تمام کنند و هنگامیکه
 حضرت صادق ع  فرمود همانا خدای عزوجل فرماید هر که بسبب ذکر من در خواست و پرسش از من سر گرم شود بطوری که در خواست و حاجت خودرا فراموش کند باو بدهم بهتر از انچه میدهم بانکس که از مندر خواسک کند و ذکر من اورا سر گرم نکرد حدیث 2 ونیز ان حضرت ع فرمود همانا بنده ای بخدای عزوجل حاجتی دارد و ثنای و ستایش بر خدا وصلوات بر مجمد وال محمدشروع کند تا ابنکه حاجت خودرا فراموش کند و سر گرم ثنای بر خدا و صلوات شود پس خداوند حاجت اورابر اورده بی انکه درباره ان در خ
۱- فرمایش امام زمان عج است که بسیار دعا کنید برای تعجیل فرج،که همانا آن فرج شما است.
۲- سبب زیاد شدن نعمتهاست
۳-اظهار محبت قلبی به امام زمان عج
۴- از نشانه های انتظار است
۵- مایه ناراحتی و وحشت شیطان لعین
۶- زنده کردن امر ائمه اطهار
۷- تعظیم خداوند و دین خداوند است
۸- ادا نمودن قسمتی از حقوق آن حضرت
۹- نجات یافتن از فتنه های آخرالزمان
۱۰- حضرت صاحب الزمان در حق قرائت کننده دعای فرج دعا می کند
 
توفیق الهی

انسان مؤمن اعتقاد دارد که هر کار خیری انجام می دهد ، توفیق آن را خداوند به
او داده است واگر کار نیکی بخواهد انجام دهد ، توفیق انجام آن را از خداوند طلب می
نماید ، بر این اساس توفیق به این معنا است که خداوند زمینه هایی را برای انسان
فراهم می کند که بتواند عمل صالحی را انجام دهد ، از این جهت فرد مؤمن هر توفیقی
را می یابد ، به خاطر آن شکر الهی را بجای می آورد
در این راستا ، انجام عبادت نیز به توفیق الهی صورت می گیرد ، زیرا در مرحله ی
نخست
یکی از مناظرات امام رضا(ع) با ابوقره بود. در این مناظره سوالات متعددی مطرح شده
است. یکی از این سوالات بدین شرح می باشد:ابو قرّه گفت: چرا هنگام دعا دستهاى خود
را به آسمان بالا مى‌برید؟فرمود: خداوند هر کدام از بندگان را به نوعى از عبادت
استعباد فرموده(بنده خود نموده است)، و خداوند را پناهگاه و مکانهایى براى عبادت است که بدان پناه
مى‌برند، بندگان خود را ملزم فرمود به رعایت گفتار، علم و عمل و توجّه و مانند اینها. توجّه نمود در نماز به کعبه، و حج
 
قالَ الاْ مامُ اءبُوعَبْدِاللّهِ الْحُسَیْن ، صَلَواتُاللّهِ وَسَلامُهُ عَلَیْهِ:
 
1 – إ نَّ قَوْما عَبَدُواللّهَ رَغْبَةً فَتِلْکَ عِبادَةُالتُّجارِ، وَإ نَّ قَوْما عَبَدُوااللّهَ رَهْبَةً فَتِلْکَ عِبادَةُالْعَبْیدِ، وَإ نَّ قَوْما عَبَدُوااللّهَ شُکْرا فَتِلْکَ عِبادَةٌ الْاءحْرارِ، وَهِیَ اءفْضَلُ الْعِبادَةِ.(65)
 
ترجمه :
فرمود: همانا، عدّه اى خداوند متعال را به جهت طمع و آرزوى بهشت عبادت مى کنند که آن یک معامله و تجارت خو
نماز و اخلاق

عبادت و پرستش خداوند با اخلاق و رفتار انسان در ارتباط و بر یکدیگر تاثیر
متقابل دارد ، نماز به عنوان یک عبادت مهم ، روح بندگی و فروتنی در برابر خالق را
در انسان زنده نگاه داشته و این زمینه را در نماز گزار ایجاد می کند تا با بندگان
خداوند نیز با فروتنی روبرو گردد
انسان مؤمن با انجام نیکی ها و بهره مندی از اخلاق پسندیده  ، از شخصیتی مثبت برخوردار و محبوبیت او نزد
خداوند افزایش پیدا نموده و با دلی پاک و به دور از آلودگی های اخلاقی به ن
امام باقر ع فرمود نه بخدا سوگند خداوند از مردم جز دو خصلت نخواسته است یکی اعتراف بنعمتهای او تا نعمت را بر ایشان بیفزاید ودبگر اعتراف بگناهان تا انهارا برای ایشان بیامرزد  3 برخی از اصحاب عمروبن عثمان از حضرت صادق حدیث کند که شنیدم ان حضرت مبفرمود همانا مردگاهی گناه کند وخدا لوسیله ان اورا ببهشت برد عرضکردم خداوند بسبب گناه اوراببهشت برد فرمود اری هر اینه او گناه کندو پیوسته از تن ترسان است و بر خود خشمناک است پس خداوند لباو ترحم کند واورا 
شیرینی عبادت
همه ی مردم در طول عمر خود خوردن غذایی لذیذ را تجربه کرده اند ، غذای لذیذ تنها یک غذایی که مواد غذایی گران قیمتی در آن بکار برده شده نیست بلکه ممکن است یک غذای فقیرانه ای باشد که به کام صاحب آ ن لذت بخش باشد ، از طرفی انسان ها با تفاوت های بسیاری که در سلیقه وعلاقه با یکدیگر دارند ، هر کدام از غذایی لذت می برند که ممکن است به مذاق دیگری خوش نیاید ، لذا در این لذت بخش بودن باید به خواست و ذائقه ی هر فرد نیز توجه نمود .
از سوی دیگر انسان ه
ابواصباح کنانی گوید خدمت امام صادق ع بودم بر انحضرت وارد شد و عرض کرد یا ابا عبدالله من از فرزندانمو ناسپاسیشان و از برادرانم و جفا کاریشان نزد شما  شکایت اورده ام با این ساالخوردگی من حضرت صادق ع فرمود ای پیر مرد همانا برای حق دولتی است   برای باطل هم دولتی است وهرکدامیک از ایندو در دولت رفیقش خوار است و همانا کمترین مصیبتی که در دولت باطل بمومن رسدازار کشیدن از فرزندان و جفا کاری برادران اواست و هیچ مومنی نباشد که در دولت باطل اسایشی ببین
هم شأن بودن ملائکه برای شیطان که هم شأن ملائکه بود، یعنی: ملائکه که در مقام تسبیح و تقدیس هستند، خداوند روح شیطان را آنقدر عروج داد که شیطان به مرتبه ی تسبیح و تقدیس رسید. این می شود هم شأن ملائک.
شیطان عبادت کرد و عبادت کرد. شش هزار سال عبادت کرد. معنی هم شأنی این است که خداوند روحش را از صد درجه ظلمانی عروج داد به صد درجه روحانی. شروع کرد به عبادت.
آیا می شود شیطان به همین وضع بماند؟ نه.بالاخره شیطان باید ذات خودش را نشان بدهد.ما آمدیم به دنیا بر
چارچوب


برخی چنین می پندارند که در عبادت ، قانون خاصی حاکم نبوده و انسان به هر
صورتی خواست می تواند خداوند را عبادت کند ، هر چه بگوید ، هر طور که خواست عمل
کند ، و تابع قانونی نمی باشد . !
در صورتیکه این پندار صحیحی نمی باشد ، و عبادت و بندگی خداوند  بر اساس چارچوب ِخاصی انجام می شود و اصولاً عبادت  و بندگی ، با اطاعت و پیروی از روشی خاص تحقّق می یابد .
از این رو ، در عبادت موضوع "صحّت" مطرح می شود ، یعنی عبادت کننده
لازم است عبادت را بطور صحیح و در
به نام خداوند رنگین کمان
خداوند بخشنده و مهربان خداوند گل های رنگا و رنگخداوند پروانه های قشنگ خداوند ماه و خداوند آبآفرینندگارِ نور و آفتاب خداوند دریا و باد و بارانخداوند بخشنده ی مهربان خداوندی که از همه برتر استکه او اولین بوده و آخر است خدایا به ما مهربانی بدهدلی بزرگ و آسمانی بده دلی صاف باشد و زلال تر از آبدلی پر نور باشد و گرم چون آفتاب
 
 سعید فلاحی (زانا کوردستانی)
الفاظ و سخنان

عبادت خداوند تابع قوانین خاصی است که لازم است از سوی کسانی که به عبادت می
پردازند رعایت شود ، و اصولاً یکی از خصوصیات هر عبادتی رعایت جزئیات و شرایط آن
می باشد و بدون رعایت آنها ،عبادت ، عبادت نخواهد بود
انسانیکه هنوز وارد نماز نشده ممکن است هر حرفی بزند وهر سخنی را به زبان جاری
کند ، امّا زمانیکه وارد نماز گردید ، مجاز نیست که هر چه بگوید و هر سخنی را به
زبان جاری نماید ، فضای عبادت اقتضاء می کند ، سخنان انسان هم مناسب همین فضا ب
رمضان، ماه عبادت و بندگی و راز و نیاز با معبود جهان است در روایات اسلامی تاکید شده که در این ماه با توجه و خضوع بیشتر، نمازها را بجا آورند و از نمازهای مستحبی در شب و روز غفلت نورزند و بدین ترتیب با یک تمرین یک ماهه همه مومنین به عبادت خالصتری موفق می شوند و جانها به خدا نزدیک تر می گردد.
رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم در این زمینه می فرماید: و هر کس در این ماه رمضان نماز مستحبی بجا آورد خداوند، برائت او را از اتش دوزخ خواهد نوشت.
در این قسمت سع
یکی از ویژگی های انسان جذاب ، ایمان به خدا وتوکل بر او است.
به دلیل اینکه خداوند متعال می فرماید:
ان الذین آمنوا وعملوا الصالحات سیجعل لهم الرحمن ودا 
همانا کسانی که ایمان آوردند وعمل صالح انجام دادند خدای متعال در دل مردم محبت او را قرار می دهند.
دوم التزام به دین وتعهد نسبت به فرامین حیات بخش دین اسلام موجب فراوانی رزق ونهایتا زندگی قشنگ وتوام با آرامش وآسایش را فراهم می سازد. به دلیل این فرموده الهی :
ویرزقه من حیث لم یحتسب 
وخدای انسان موم
گفت ای جعفر ما در آنچه خدا بر عیسی نازل کرد این دستور رام ببینم که حق خدا بربندگانش اینستکه چون نعمتی بانهاروی آورد برای  خدا نواصع کنند و چون خدای عزوجل بوسیله محمد ص نعمتی بمن داد من این تواضع را برای خدا کردم چو، این تواضع را بر آی خدا کردم چون این گزارش پیغمبر ص رسید  اصحابش فرمود همانا صدقه صاحبش افزونی بخشد پس صدقه دهید خدا شمارا رحمت کند و همانا تواضع موجب زیادی رفعت صاحبش شود  پس تواضع کنید تا خدا شما را رفعت دهد و همانا گذشت عزت صاحبش
«١٣٩»قُلْ‌ أَ تُحَاجُّونَنا فِی اللّهِ‌ وَ هُوَ رَبُّنا وَ رَبُّکُمْ‌ وَ لَنا أَعْمالُنا وَ لَکُمْ‌ أَعْمالُکُمْ‌ وَ نَحْنُ‌ لَهُ‌ مُخْلِصُونَ‌ 
(اى پیامبر! به اهل کتاب)بگو:آیا درباره‌ى خداوند با ما مجادله مى‌کنید، در حالى که او پروردگار ما و شماست و اعمال ما براى ما و اعمال شما از آنِ‌ شماست و ما براى او خالصانه عبادت مى‌کنیم. 
نکته‌ها: 
این آیه،هشدار به اهل کتاب است که از ادّعاهاى بى‌دلیل دست بردارند.آنها مى‌گفتند:ما به خدا نزد
 
 
عالم ربانی آیةالله یعقوبی رضوان الله تعالی علیه :
من عقیده ام این است که مؤمن اگر واقعا مؤمن به خدا شد ،و فهمید که نَفَسی که می کشد، نَفَسش از اوست حالا نعمت های دیگر  که به جای خود.
 اگرایمانش  صحیح باشد  ، شأن ایمان این است که اگر  مسلّم  بداند که از جهنّم در امان است ، وجایش در بهشت است ،باز در عبادت سستی نمی کند . در عمل کوتاهی نمی کند . برفرض جهنم و بهشت نباشد ، ..... باز دست از عبادت بر نمی دارد .این شأن ایمان است ....هر کسی از عدم هست شده ، پ
به فرموده ی مولایمان امام صادق علیه السلام نماز ابلیس دو رکعتش چهار هزار سال به طول انجامید.
اما زمانی که خداوند به او دستور داد تا بر ادم سجده کند گفت:خدایا مرا از سجود بر آدم معاف کن و در عوض،من عبادتی برای تو خواهم کرد که هیچ فرشته مقرب وپیامبر مرسلی چنین نکرده باشد
اما خداوند فرموند:
مرا به عبادت نو نیازی نیست،بندگی من از آن راهی است که من میخواهم نه از راهی که تو میخواهی.
ابلیس میخواست با فرار به سوی "عبادت" از "عبودیت" شانه خالی کند
+از کتا
درک حضور


در هنگام نماز انسان با خداوند ارتباط برقرار می کند ، ولی این ارتباط با دل و
قلب نمازگزار است نه با گوش و چشم ، زیرا خداوند با چشم سر قابل رؤیت نمی باشد و
ما با فکر و دل خودمان با خداوند ارتباط می گیریم
با فکر خود به سخنانی که در هنگام عبادت بر زبان جاری می کنیم اندیشه نموده و
با دل خودمان حضور و آگاهی او را از خود ، درک می کنیم
وقتی نمازگزار توجّه نمود که در برابر چه کسی ایستاده و با چه کسی سخن می گوید
، و در مقابل چه عظمتی قرار گرفته ، خ
کار تماشاگر نوعی پرستش و بندگی و قبول ولایت است. او از خود سلب اختیار میکند و در یک فضای تاریک ، چشم به صحنه‌ای روشن می‌سپارد و منتظر مینشنید تا فیلمساز او را سحر کند. فضا نیز تاریک شده است تا هیچ چیز جز فیلم ، توجه او را به خود جلب نکند و امکان استغراق در فیلم به تمامی فراهم شود . گوش و چشم و روح و عقل و اختیار بیننده ، همه به فیلمساز سپرده شده است . این کار ماهیتا نوعی عبادت است و از لحاظ "اخلاق" نیز توجه "غایت" آن ، ارزش پیدا میکند ؛ یعنی با توجه ب
 
 
یکی از وظایف شیعیان پیوسته منتظر آن حضرت بودن است و هر لحظه خود را برای آن واقعه عظیم آماده سازند.
خداوند در قرآن هدف از خلقت انسان را عبادت میداند.
و پیامبر در تفسیر این آیه میفرمایند:
برترین عبادت ها، انتظار فرج است.
[میزان الحکمه ج1 ص394]
 
 
منبع : واحد مهدویت موسسه مصاف ایرانیان (در شبکه های اجتماعی Mahdiaran@)  ؛ موسسه مصاف masaf.ir
توی این شرایط قمر در عقرب واقعا دولت اینه که سارینا گفت وقت داری زنگ بزنم بهت سرفصل های باکتری عمومی رو چک کنیم من چی گفتم؟! گفتم تو عزیزدل منی هرموقع خواستی زنگ بزن زیبا و زنگ زدن سارینا همانا و ۵۳ دقیقه صحبت کردن از همه چیز همانا اونقدر دلم باز شد که خدا می‌دونه سرت سلامت رفیق گل من
                         توبه از گناه 
   آیه إنَّ اللّه غفورٌالرحیم 
  همانا خداوند بخشاینده مهربان است
 حدیث در باره توبه از گناه 
التّائِبُ مِنَ الذَّنْبِ کَمَنْ لا ذَنبَ لَهُ 
 توبه کننده از گناه مانند کسی است که گناهی برایش نیست 
سنن ابن ماجه
لطف ِتکلیف

از آنجایی که هدف از آفرینش انسان عبادت و بندگی خداوند است
، برای رسیدن به این هدف ، خداوند برنامه ای عبادی برای بندگان خویش مقرّر داشته تا
در سایه ی عمل به آن ، انسان ها در مسیر عبودیت قرار گرفته و به رشد و کمال دست
یابند
یکی از مهمترین برنامه های عبادی "نماز" است ؛ که پس از رسیدن انسان به سن بلوغ ، بر
او واجب می شود ؛ تکلیف به برپاداشتن نماز ، در حقیقت لطفی
است که از جانب خداوند برای انسان در نظر گرفته شده است ، چون اگر این تکلیف برای
خداوند نعمت های بی شمار زیادی به انسان عطا کرده و ذره ذره این هستی مفید و با هدف خلق شده است. به طوری که می توان با داشتن چشمی بینا و گوشی شنوا تمامی خواسته های خود را به عینیت درآورد. به همین خاطر کاری مانند نماز تنها فقط برای شکرگزاری از خالق هستی و عبادت او است. هم چنین بارها دیده شده است که افراد زیادی پس از خواندن نماز خود نیز حس آرامش و سبکی کرده اند. پس در نتیجه آن کس که نیاز به نماز دارد خودماییم نه خداوند چرا که شکرگزاری برای نعمت ها و داش
طاعت آن نیست که بر خاک نهی پیشانی صدق پیش آر که اخلاص به پیشانی نیست
سعدی
امام رضا علیه السلام نیز فرموده است:
خوشا به حال کسی که خالص گرداند عبادت را و دعا را از برای خدا و دل او مشغول نگردد به آنچه دو چشم او می بیند و یاد خدا را فراموش نکند، به واسطه آنچه گوش های او می شنود و دل او محزون نگردد، به سبب آنچه خدا به دیگری عطا فرموده است.
قلب روی اندود؛ نستانند در بازار حشر خالصی باید که از آتش برون آید سلیم
پیام متن:
مقدار عبادت مهم است، ولی مهم تر ا
آرزودارم که امشب مملو ایمان شوم/سربلنددرعبادت بنده رحمان شوم/درتجلی حقیقت عاشق کوی وصال/مستحق لطف ایزد شامل احسان شوم/بادعاتانیمه شب گلشنی ازمعرفت/ازدوچشم اشکبارم دیده ی باران شوم/عاشق براهل بیت مصطفی گردیده ام/آرزو دارم که من هم جمله یاران شوم/باولایت محوری هامیشود تاعرش رفت/عامل بر درسهای عترت وقرآن شوم/جمعه ماه رجب را میشود سوی کمال/درحریم حضرت حق اندکی مهمان شوم/شوروحال در عبادت بابصیرت رهگشاست/یک قدم اندرتجلی جلوه انسان شوم/آرزو دا
خداوند به صورتم سیلی می زند تا سختی زندگی را نشانم دهد اما برای پسر همسایه یک دوچرخه جدید می خرد تا آن را در امتحان الهی قرار دهد! چه کسی می تواند اثبات کند اگر سهم من به جای سیلی یک دوچرخه نبود، شکر گذار نبودم؟! کسی که هیچگاه در وضعیت نداشتن مطلق نبود چگونه می تواند برای دزدی قانون تنظیم کند! باید باور کرد خداوند در بین مخلوقانش تبعیض قائل می شود. آنگاه از همه انتظار شکر گذاری دارد! ای کاش خداوند نعمت سپاس گذاری را در همین دنیا به آدم میداد، ای
دعای روز بیست‌وششم ماه مبارک رمضان
تلاش انسان در زندگی دنیا در هر مسیری که واقع شود، همچون بذری است که نتیجه کشت آن‌را خواهد دید؛ چراکه به تأکید قرآن کریم، برای انسان بهره‌ای جز سعی و کوشش او نیست. در روزهای پایانی ضیافت الهی چه نیکوست که انسان از خداوند طلب نیکی کند تا تلاش‌های او در راه بندگی را قبول فرماید و تلاش‌هایش در مسیر معصیت را ببخشاید.پس ای خدای مهربان! در این روز تو را به زبان روزه‌داران، چنین می‌خوانم: «اللهمّ اجْعَل سَعْیی
سری از اسرار صوم را می خواهم خدمتتان عرض کنم، علت اینکه صوم نسبت به عبادت های دیگر یک ارتفاع و بلندی دارد چی هست؟ صوم یک شباهت خیلی عجیبی به خود خداوند دارد. خداوند کسی ست که حضرت امیرمومنین فرمود "التوحید اسقاط الاضافات" یعنی شما اضافات را از خدا بریزید کنار. فرمایش دیگر امیرمومنین این هست که کمال توحید این است که شما صفات را را از خداوند نفی کنید. ما صفات بسیاری را برای خدا ثابت می کنیم. می گوییم خداوند غفورست؛ خداوند ودود است؛ خداوند سمیع ه
 حضرت صادق ع فرمود هر اینه خدواند بخاطر انکسیکه نماز میخواند از شیعیان ما  بلا زا دفع کند از انکسکه نماز نمبخواند از شیعیان ما واگر همگی نماز را ترک کنند هر اینه همگی انها هلاک شوند و خداوند بخاطر انکه زکاه دهد از شیعیان ما دفع کند از انکه زکاه نمی پردازد و اگر همگی زکاه ندهند هلاک. گردند  همانا خداوند بخاطر انکه از شبعیان ما حج کند از انکه حج نکند بلارا دفع کند و اگر بترک حج اتفاق کنند هر اینه هلاک شوند و اینست گفتار خدای عزوجل واگر نبود بر ک
عبادت یکی از راه‌های کسب معرفت
است. خواه‌ناخواه نیایشگر به سمت محتوای اذکاری که به زبان می‌آورد و انگیزه اعمالی
که به‌جا می آورد کشانیده می شود؛ افزون بر این مفاد عباداتی که در آیین یکتاپرستی
آمده است انسان زاهد را به اندیشه وا می دارد. بی شک هنگامی که عبادت با معرفت
همراه شود مسیر برای پارسایان هموار تر می گردد.
نیازی به گفتن نیست که انسان موحد
خواسته خود را از خداوندش می‌خواهد و توسل جستن او به کتاب و اولیای الهی در نیایش
به کارگرفتن شیو
عبادت یکی از راه‌های کسب معرفت
است. خواه‌ناخواه نیایشگر به سمت محتوای اذکاری که به زبان می‌آورد و انگیزه اعمالی
که به‌جا می آورد کشانیده می شود؛ افزون بر این مفاد عباداتی که در آیین یکتاپرستی
آمده است انسان زاهد را به اندیشه وا می‌دارد. بی‌شک هنگامی‌که عبادت با معرفت
همراه شود مسیر برای پارسایان هموار تر می‌گردد.
نیازی به گفتن نیست که انسان موحد
خواسته خود را از خداوندش می‌خواهد و توسل جستن او به کتاب و اولیای الهی در نیایش،
به کارگرف
نسلی مؤمن

انسان از بدوِ تولّد با جهان پیرامون خود آشنا شده و تلاش در فهمیدن و ارتباط
با محیط پیرامون خود می کند ، در دوران کودکی آنچه را می بیند و می شنود در حافظه
ی او ثبت شده و به مرور زمان در درون او نهادینه می شود
کودک رفتارهای والدین خویش را مشاهده نموده وبه نوعی از آنها الگو گرفته و بر
اساس آن رفتار خواهد نمود  ، کودک اگر پدر
ومادری داشته باشد که به عبادت و نیایش با خداوند اهمیت دهند ، او نیز از دوران
کودکی با این مفاهیم آشنا شده و فطرت پا
توکل چه کلمه زیباییست...
اجازه دادن به خداوند که خودش تصمیم بگیرد
تنها خداوند است که بهترینها را برای بندگانش رقم میزند
فقط بخواهیم و آرزو کنیم، اما پیشاپیش شاد باشیم 
ایمان داشته باشیم که رویا هایمان همچون بارانی در حال فرو ریختن اند
چرا که خداوند نه به قدر رویاهایمان بلکه به اندازه ایمان و اطمینان ما انسانهاست، که میبخشد.
بعد از اینکه خداوند اعلام کرد می خواهد خلیفه ای روی زمین قرار بدهدو آدم را خلق کرد و اسماءالله را به وی یاد داد و فرشتگان در مقابل او کم آوردند،خدا دستور داد تمام فرشتگان به آدم سجده کنند:و إِذْ قُلْنا لِلْمَلائِکَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُواو چون فرشتگان را فرمودیم براى آدم سجده کنید ،همه به سجده افتادند اما یکنفر نافرمانی کرد !و این موجود کسی نبود جز همین ابلیس (شیطان) معروف:فسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِیسَ أَبَى وَاسْتَکْبَرَ وَکَانَ مِن
شرایط عدم پرداخت مهریه توسط مرد به شرح ذیل می باشد:
۱- ماده ۱۰۸۹ قانون مدنی
هر گاه عقد ازدواج (دائم یا موقت) بین زوجین به دلیلی باطل بوده باشد و بین آن ها نزدیکی واقع نشده باشد، زن حق دریافت مهریه ندارد.
۲- ماده ۱۱۰۱ قانون مدنی
هر گاه به دلیلی نکاح بین زوجین، فسخ گردد و بین آن ها نزدیکی واقع نشده باشد زن مستحق مهر نخواهد بود، تنها استثناء آن فسخ به دلیل عنن بودن مرد است.
عنن بودن مرد یعنی مردی که توانایی عمل زناشویی نداشته باشد که در این صورت با ف
دعای روز چهارم ماه مبارک رمضان و شرح آن  
 
 
اللهمّ قوّنی فیهِ علی إقامَةِ أمْرِکَ                              خدایا نیرومندم نما در آن روز به‌پاداشتن دستور فرمانت
 
واذِقْنی فیهِ حَلاوَةَ ذِکْرِکَ                                            و بچشان در آن شیرینی یادت را
وأوْزِعْنی فیهِ لأداءِ شُکْرَکَ بِکَرَمِکَ                              و مهیا کن مرا در آن روز برای انجام سپاسگزاریت به کـرم خودت
واحْفَظنی فیهِ بِحِفظْکَ وس
«همانا جهاد در راه خدا، دری از درهای بهشت است که خداوند آن را به روی دوستان مخصوص خود گشوده است.
جهاد، لباس تقوا، و زره محکم، و سپر مطمئن خداوند است، کسی که جهاد را ناخوشایند دانسته و آن را ترک کند، خدا لباس ذلت و خواری بر او می‌پوشاند، و دچار بلا و مصیبت می‌شود و کوچک و ذلیل می‌گردد، دل او در پرده گمراهی مانده و حق از او روی می‌گرداند، به جهت ترک جهاد، به خواری محکوم و از عدالت محروم است.نهج‌البلاغه - خطبه 27روح برجام= ترک جهاد با آمریکا و پوش
حضرت امام صادق علیه السلام 
در تفسیر سوره مبارکه «قدر» فرموده است: «اِنّا اَنزلناهُ فی لیلَةِ
القدرِ» لیله «فاطمه» است و قدر «اللّه» است؛ کسی که فاطمه را آن سان که حق
معرفت اوست شناخت، همانا که لیلة القدر را ادراک کرده است.تفسیر فرات کوفی صفحه 581
پست مرتبط:اثر عبادت مادر در فرزندان
 
ﺯﻧ ﺧﺪﻣﺖ ﺣﻀﺮﺕ ﺩﺍﻭﺩ  ﺭﺳﺪ ﻭ ﺮﺳﺪ: ﺁﺎ ﺧﺪﺍ ﻋﺎﺩﻝ ﺍﺳﺖ؟!
ﺣﻀﺮﺕ ﻓﺮﻣﻮﺩ : ﻋﺎﺩﻝ ﺗﺮ ﺍﺯ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻭﺟﻮﺩ ﻧﺪﺍﺭﺩ، ﻪ ﺷﺪﻩ ﻪ ﺍﻦ ﺳﻮﺍﻝ ﺭﺍ ﻣ ﺮﺳ؟!
ﺯﻥ
ﻔﺖ: ﻣﻦ ﺑﻮﻩ ﻫﺴﺘﻢ ﻭ سه ﻓﺮﺯﻧﺪ ﺩﺍﺭﻡ ، ﺑﻌﺪﺍﺯ ﻣﺪﺗ ﻬﺎ طناب ﺑﺰﺭ ﺑﺎﻓﺘﻪ، ﺑﻪ
ﺑﺎﺯﺍﺭ ﻣ ﺒﺮﺩﻡ ﺗﺎ ﺑﺎ ﻮﻟﺶ ﺁﺫﻭﻗﻪ ﺍ ﺑﺮﺍی ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻥ ﺮﺳﻨﻪ ﺍﻡ ﻓﺮﺍﻫﻢ ﻨﻢ،ﻪ
ﻧﺎﻬﺎﻥ ﺮﻧﺪﻩ ﺍ طناب ﺭﺍ ﺍﺯ ﺩﺳﺖ ﻣﻦ ﺭﺑﻮﺩ ﻭ ﺩﻭﺭ ﺷﺪ ﻭ حالا ﻣﺤﺰﻭﻥ ﻭ ﺑ ﻮﻝ ﻭ
ﺮﺳﻨﻪ ﻣﺎﻧﺪﻩ ﺍ
سوالات هدیه های آسمانی پنجم درس اول
سوال و جواب درس 1 هدیه پنجم
 
درس اول هدیه پنجم
 
در این قسمت نیز برای شما سوالات هدیه های آسمانی مربوط به درس اول این کتاب را آماده کرده ایم. سوالات هدیه پنجم با جواب میباشد.
۱-خداوند در قرآن چه موضوعاتی را برای مسلمانان بیان کرده است؟پاسخ: عبادت، رفتار زیبا، اندیشه ی نیک، گفتار زیبا، مهر و محبت، پرهیزگاری، دیدار خویشان و همسایه داری
۲ – آیه ی«اقم الصلاة لذکری»نشانگر کدام موضوع در قرآن است؟پاسخ: عبادت
۳ خ
 
ظرفیت ، توانایی و خواست و تمایلات انسان ها با یکدیگر متفاوت است و همین مسئله باعث می شود افکار و اهداف آنان نیز با یکدیگر تفاوت نماید ، در بحث ارتباط با خداوند نیز این موضوع قابل لمس است ، فقط کافی است نگاهی به اطراف خود افکنده و تفاوت انسان ها را در توجّه به عبادت و زمانی که به این امر اختصاص داده و نوع و کیفیت عبادتی که انجام می دهند مشاهده نماییم ، از سوی دیگر ، عبادت و میزان توجّه ای که هر فرد به آن دارد در نوع رفتار و سبک زندگی انسان تأثیر
طاووس یمانی می‌گوید: وقتی وارد مسجد شدم، دیدم امام سجاد علیه السلام در آنجا
مشغول عبادت است، عرض کردم: شما را در حالتی دیدم که زیاد سوز و گداز داشتید و حال
آن که سه مایه امیدواری برایتان وجود دارد: اول آن که فرزند رسول خدایی، دوم: مشمول
شفاعت جدت هستی، سوم: رحمت پروردگار شامل حالتان خواهد شد.امام فرمود: فرزند
فرستاده خدا بودن برایم امنیت به وجود نمی‌آورد. زیرا خداوند در قرآن می‌فرماید:
«فلا انساب بینهم یومئذ و لا یتساءلون» [۷]؛ ( روز قیامت
سوال:
آیا بوسیدن مهر و ضریح و .... و یا گذاشتن مهر در نماز یا طواف دور ضریح و اموری از این قبیل.... همانطور که وهابیت معتقد هستند، شرک محسوب می­شود؟
 
پاسخ:
در نگاه شیعه، اموری از این قبیل کفر و شرک محسوب نمی­شود، زیرا اشتباهی که در نظر شبهه کننده وجود دارد خلط بین مسجد و مسجود، معبد و معبود است. مُهر، مسجد (محل سجده) است نه مسجود تا بگوئیم پس این مسجود(مهر)، در کنار مسجود دیگر یعنی خداوند متعال قرار گرفت، پس شرک و کفر است. اگر این چنین بود هر اهل نما
خیر و برکت
خداوند ، هستی بخش ، آفریننده و روزی بخش به مخلوقات خویش است و هر مخلوقی را که آفریده برای بقای او و ادامه ی حیاتش روزی متناسبی هم در نظر گرفته که در طول زندگی این روزی به او می رسد ، از طرفی ، خداوند انسان را به عنوان اشرف مخلوقات ، برای هدف وغرضی آفریده که به فرموده ی قرآن کریم ، این هدف عبادت و بندگی می باشد .
بدیهی خواهد بود که انسانی که اهل ایمان و عبادت و بندگی خداوند باشد محبوب خداوند و مورد عنایت وتوجّه او خواهد بود ، همانگونه که
 
عمل ِماندگار
انسان هر سخن وعمل و رفتاری را که در این جهان انجام دهد ، برای او ثبت می شود و ماندگار خواهد شد ، هر چند ، خود فراموش کند که چه عملی را انجام داده  ، و چه سخنی را بر زبان جاری نموده ، در چه زمانی گفته و برای چه گفته است  ، و روزی با عملِ خویش روبرو خواهد شد و نتیجه ی آن را خواهد دید ، اگر عمل خوبی بوده ، نتیجه ی خوبی خواهد دید و اگر عمل بدی بوده ، نتیجه ی نا خوشایندی را خواهد دید .
عبادتی را که انسان انجام می دهد از جمله ی مسئولیت های اله
روزى امام علىّ بن ابى طالب ، امیرالمؤ منین صلوات اللّه علیه عبورش به گروهى از
مسلمان ها افتاد که در گوشه اى از مسجد را اشغال کرده بودند و به عبادت مشغول
بودند. حضرت علىّ علیه السلام نزدیک ایشان رفت و فرمود: شما چه کسانى هستید؟ و
چه مى کنید؟ در پاسخ به حضرت، اظهار داشتند: ما بر خداوند توکّل کرده ایم و
عبادت او مى کنم. حضرت فرمود: خیر، چنین نیست ؛ بلکه شما بى عار و مُفت خور مى
باشید، چنانچه راست مى گوئید و توکّل برخداوند متعال دارید، بگوئید که د
۱- یا علی،
همانا عقیق اولین کوهی است که به ربوبیت خدای متعال و نبوت من و وصی بودن
تو و امامت فرزندانت و اختصاص داشتن بهشت به پیروان تو و اختصاص آتش به
دشمنان تو شهادت داده‌است. (اقبال الاعمال - ۴۶۵ ، بحارالانوار ۲۷ – ۲۶۲)
۲- زمانی
که خداوند موسی بن عمران را خلق نمود (وقتی او را در میقات به رسالت مبعوث
کرد) با موسی بن عمران سخن گفت. سپس خداوند عنایت ویژه ای به اهل زمین کرد و
از نور صورت حضرت موسی، کوه عقیق را آفرید. سپس خداوند قسم یاد نمود: به
عز
عبادت هفتاد جزء دارد، اما جالب است که برخلاف تصور بیشتر مردم، هیچ‌کدام از ادعیه و نمازها، از لحاظ فضیلت و ارزش به رتبه کار کردن، تلاش برای کسب روزی حلال و تامین معیشت خانواده نمی‌رسد.



خداوند در آیه 56 سوره ذاریات، دلیل خلقت انسان را تعبد و عبادت کردن معرفی می‌کند: «من جنّ و انس را نیافریدم جز برای اینکه عبادتم کنند(و از این راه تکامل یابند و به من نزدیک شوند)!»عبادت کردن، انسان را به کمال می‌رساند و مقدمات پیشرفت مادی و معنوی او را فراهم می
با نماز

هنگامیکه واژه ی "با نماز" را می
شنویم غالباً فردی را تصور می کنیم که بطور دائم نماز را بجای می آورد ، درست بر
عکس کسیکه بطور کلی نماز نمی خواند(بی نماز)
ولی به نظر می رسد وقتی این واژه را به صورت جداگانه بکار بریم چنین معنایی به
ذهن می آید  ، اما  این واژه را به گونه های دیگری نیز می توان
تعبیر کرد ، مانند :
"با نماز" و عبادت می توان به خداوند نزدیک
شد
"با نماز" و عبادت می توان از خداوند یاری
طلبید
"با نماز" و عبادت می توان بر مشکلات
غلبه پیدا
 
 
به نام خداوند بخشنده مهربان
 
خداوند در سوره مبارکه روم آیه  60 میفرماید :
 
پس صبر پیشه کن که همانا وعده خداوند حق است،و کسانی که به راه حق یقین ندارند تو را به سبک سری وادار نکنند.
 
 
در مسیر زندگی همانند درخت بید عمل کنیم خم شویم اما چون بلوط مقاومت باشیم. انعطاف در عین اقتدار ؛ آنگونه است که ناملایمات روزگار نمیتواند گزندی به ما برسد.
 
 
دیشب اول از پل با موبایلم عکس گرفتم و بعد دیدم نیاز دارم یک نفر با موهای کوتاه و باز و یک پیراهن حریر در انعکاس نور های زرد برقصد و من عکس بگیرم. آدم هایی ک میتونستن این کارو برام بکنن آدم های مزخرفی بودن و من دلم نمیخاست برای خلق کردن همچین عکسی بهشون رو بزنم و تنها عادم های مناسب و موجود چند تا دختر بچه بودن ک داشتن باهم بازی میکردن! ب زور و خواهش دوتاشونو اوردم و گفتم ازینجا بدوید ب اون طرف. دویدن اونها همانا و خلق چیزی ک دوستش داشتم همانا:)
از
رسولخدا ص فرمود خدای  ع. عزوجل  فرماید  برخی از بند گان مومنم کسانی باشند جز با ثروتمندی ووسعت و تندرستی اصلاح نشود  انهابا ثروت ووسعت را وتندرستی میازماییم تا امر دینشاناصلاح شود  وبرخی از بندگان مومنم کسانی باشند که امر دینشانجز با فقر و تهیدستی و ناتندرستی اصلاح نشود انهارا با فقر  و تهدستی میازماییم تا امر دینشان اصلات شود من بانچه امر دین بدگات مومنمرا اصلاح کند  داناتر،  و برحی از بندگانم کسی است که در عبادتم کوشش کند و از خواب وبست
«٣٢»قُلْ‌ أَطِیعُوا اللّهَ‌ وَ الرَّسُولَ‌ فَإِنْ‌ تَوَلَّوْا فَإِنَّ‌ اللّهَ‌ لا یُحِبُّ‌ الْکافِرِینَ‌ بگو:خدا و رسول را اطاعت کنید.پس اگر سرپیچى کردند،(بدانید که) همانا خداوند کافران را دوست نمى‌دارد. نکته‌ها: پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله علاوه بر آیات الهى،دستورات دیگرى نیز داشت.دستوراتى که
ادامه مطلب
مَنْ اصْعَدَ إ لىَ اللّهِ خالِصَ عِبادَتِهِ، اهْبَطَ اللّهُ عَزَّوَجَلَّ لَهُ افْضَلَ مَصْلَحَتِهِ.(بحار: ج 67، ص 249، ح 25)
هر کس عبادات و کارهاى خود را خالصانه براى خدا انجام دهد، خداوند بهترین مصلحت ها و برکات خود را براى او تقدیر مى نماید
دوستان عزیز احادیث اهل بیت علیهما السلام سراسر نور است و وقتی انسان در مورد انها کمی تامل می کند به نتایج مطلوبی می رسد حضرت فاطمه س در این کلام نورانی ما رو متوجه ارزش و اهمیت عبادت خالص میکنند شهید مطهری
با دقت نگاه کن در هرجا هر چیزی که رشد میکندخداوند حضور داردچرا که تنها خداوند است که رشد میکنددر هر چیز قابل رشد خدا حاضر استوقتی برگی جوان بر درختی ظاهرمیشود،خداوند است که در او رشد میکندوقتی اشک از چشمان زن  یا مرد فرو میچکداین خداوند است که می گریددر هر کجا که زندگی جاری است خدا هم هستخوب گوش کنیدنزدیک تر بیاییدبا دقت احساس کنید آگاه باشیدشما در سرزمین مقدس هستید
 
مریم کریمی 
اسفند 1398
برپا داشتن
هنگامیکه واژه "برپا داشتن" در مورد اشیاء بکار برده می شود ، این معنا به ذهن تداعی می کند که آنها از حالت افقی و خوابیده به حالت ایستاده وعمودی در آورده شوند ، این مفهوم در باره موضوعات معنوی چون نماز هم چنین معنایی را به ذهن می آورد ، در این صورت هنگامیکه گفته می شود نماز را بر پا دارید  ، به این معنا است که از جای بر خیزید ، حرکت کنید و عبادت خداوند را بر پا دارید ، پس در مفهوم این واژه قیام و ایستادن که کنایه از برخاستن برای انجام کار
بسم الله الرحمن الرحیم 
دلیل افرینش انسان ها را میتوان خیلی چیز ها دانست 
اما از نظر روانشناسان اسلامی دو دلیل وجود دارد
۱- قران میگوید دلیل افرینش انسان عبادت و بندگی الله است 
۲- با توجه به تایید نظر بالا روانشناسان میگویند که از انجایی که خداوند مهربان است و همانند والدین که میخواهند همه کار برای فرزند انجام دهند خداوند هم میخواهد نعماتش را به انسان دهد  و در این نتیجه خداوند ما را به دلیل لذت بردن از زندگی - حلال- و شکر گذاری او ما را خلق
 
✅پرسش :منظور از #تفکر یک ساعته بهتر از #هفتاد_سال_عبادت برتر است چیست؟ چه نوع تفکری؟ برای چه کسانی؟
پاسخ: تفکری که در احادیث اسلامی برای آن فضیلت بسیار وارد شده تفکری است که در مسیر تکامل معنوی انسانی باشد .
تفکری که انسان درباره مسائل مادی بدون هیچ گونه ارتباطی با مسائل معنوی داشته باشد از آن خاصیت برخوردار نیست. مثلاً انسان بیندیشد که هدف از آفرینش وی چیست و این که خلقت او بیهوده نمی‏باشد و ارزش او به چیست؟ این تفکر که انسان را به #هدف_خلقت
 
✅پرسش :منظور از #تفکر یک ساعته بهتر از #هفتاد_سال_عبادت برتر است چیست؟ چه نوع تفکری؟ برای چه کسانی؟
پاسخ: تفکری که در احادیث اسلامی برای آن فضیلت بسیار وارد شده تفکری است که در مسیر تکامل معنوی انسانی باشد .
تفکری که انسان درباره مسائل مادی بدون هیچ گونه ارتباطی با مسائل معنوی داشته باشد از آن خاصیت برخوردار نیست. مثلاً انسان بیندیشد که هدف از آفرینش وی چیست و این که خلقت او بیهوده نمی‏باشد و ارزش او به چیست؟ این تفکر که انسان را به #هدف_خلقت
بهترین اعمالبهترین توشه‏ها تقوا است. پیامبر اکرم (ص)بهترین کارها، آن است که به اعتدال نزدیک‏تر باشد. پیامبر اکرم (ص)بهترین صفتی که بر قلب القا شود یقین است. پیامبر اکرم(ص)بهترین توبه نزد خداوند، دست کشیدن از گناه و پشیمانی از آن است. پیامبر اکرم(ص)بهترین ازدواج‏ها آن است که آسان‏تر انجام گیرد. پیامبر اکرم(ص)بهترین جهاد، جهاد با نفس است. پیامبر اکرم (ص)بهترین ارثی که پدران برای فرزندان خود باقی می‏گذارند ادب و تربیت نیکوست، نه مال، به خاطر ا
پسرک که دغدغه نان شب  داشت،با غصه به خواب رفت.صبح، نیم خیز روی تخت نشست و چندین دقیقه به خوابی که دم صبح دیده بود فکر می کرد.با خودش می گفت چه کرده است که اینچنین زکاتش دادند؟؟مستحق بود؟؟هرگز،گوهر ذاتی داشت؟هرگز.وحشیِ دشتِ معاصی را/ دو روزی سر دهید/ تا کجا خواهد رمید؟/ آخر، شکارِ رحمت است!


با خودش زمزمه می کرد دوش وقت سحر از غصه نجاتم دادند،واندر آن ظلمت شب آب حیانم دادند،بیخود از شعشعه پرتو ذاتم کردند،باده از جام تجلی صفاتم دادند..
جام تجلی
گروه گرافیکی 12 طرح لایه باز فون جشن تکلیف را جهت دانلود ویژه طراحی کرده است این طرح ها با موضوع جشن مدرسه و یاد بود جشن نماز در ابعاد برگه a4 می باشد.این طرح ها دانلود به ازای پرداخت میباشد و شما پس از پرداخت وجه میتوانید لینک دانلود را مشاهده کنید


   
اذکار، اعمال و برکات ماه ذی الحجه


ماه ذی الحجه یکی از ماه‌های شریفی است که عبادت در آن و ذکر و یاد خدا اثرات عمیقی به همراه دارد . این ماه در نهایت برکت و عظمت است و از رسول خدا مروی است عمل خیر و عبادت خدا در هیج ایامی نزد حق تعالی محبوبتر از این دهه نیست. از همین روست که یکی از بزرگترین ارکان دین یعنی حج خانه خدا، در این ایام جای گرفته است.

اعمال مخصوصه این دهه
برای این دهه اعمال مشخصی وجود دارد که برای هریک ثواب و منزلتی را تعیین کرده‌اند از
باطن عمل
کار ها را می توان به کارهایی که در ظاهر خوب و پسندیده و کارهایی که در ظاهر بد و ناپسند است ، تقسیم نمود ، مثلاً کمک کردن به مستمندان در ظاهر عملی پسندیده و ستم کردن به ضعیفان و ناتوانان در ظاهر عملی بد و ناپسند است ، ولی معیار قضاوت در مورد اعمال تنها وابسته به ظاهر آنها نمی باشد ، بلکه لازم است به معیارهای باطنی عمل نیز توجه نمود ، زیرا ممکن است عملی در ظاهر خوب ولی در باطن بد و عملی در ظاهر بد ولی در باطن خوب باشد .
از این رو ، نیت و انگی
 
الگوی نماز
همانگونه که می دانیم عبادت راهی برای ارتباط با خداوند می باشد و از طریق عبادت انسان می تواند به قرب الهی نائل شود ، خداوند نیز برای اینکه بندگان از عبادت و بندگی غفلت نکنند ، از روی لطف خویش بخشی از عبادات را بر آنها واجب و لازم نمود ، تا از این راه انسان ها همواره به یاد خداوند بوده و او را فراموش نکنند .
از جمله ی مهمترین عبادات "نماز" است ، که در باره ی آن بسیار سفارش شده ، این سفارش ، هم در باره ی اصل بجا آوردن نماز است و هم در باره
از حضرت علی علیه السلام نقل شده:
در انجام کارهای خوب وپسندیده استقامت داشته باشیدوآنها را ادامه دهید،پس همانا خداوند برای تلاش و کوشش مؤمنین نهایت وانتهایی قرار نداده مگر مرگ را.(یعنی فقط مرگ است که باید شخص مؤمن رااز تلاش و کوشش در راه انجام کار های نیک و صالح باز دارد.).
سؤالات مسابقه هفته شانزدهم3بهمن98 همراه باجواب
13213:از چپ به راست
الف.ج.ب.الف.ج:از راست به چپ
 
1- حضرت علی علیه‌السلام فرمود: اگر خداوند، شریکی می داشت:
1) او نیز پیامبرانی می‌فرستاد
2) او نیز جهانی می‌آفرید
3) او نیز نادیدنی بود
2- انسجام و هماهنگی اجزای جهان، نشانه‌ی چیست؟
1) علم و قدرت آفریدگار
2) یکتایی آفریدگار
3) هر دو مورد
3- آیه 11 سوره شوری بر چه امری تأکید می‌کند؟
1) خداوند همتا و شریکی ندارد
2) خداوند مثل و مانندی ندارد
3) خداوند همسر و فرزندی ن
«٦٨»إِنَّ‌ أَوْلَى النّاسِ‌ بِإِبْراهِیمَ‌ لَلَّذِینَ‌ اتَّبَعُوهُ‌ وَ هذَا النَّبِیُّ‌ وَ الَّذِینَ‌ آمَنُوا وَ اللّهُ‌ وَلِیُّ‌ الْمُؤْمِنِینَ‌ همانا سزاوارترین افراد به ابراهیم،کسانى هستند که از او پیروى کردند و (نیز)این پیامبر و کسانى که(به او)ایمان آورده‌اند و خداوند سرور و سرپرست مؤمنان است. نکته‌ها: از این آیه معلوم مى‌شود که نسبت ایمانى،فراتر و محکم‌تر از نسبت
ادامه مطلب
اهمیت فرهنگ کار در قرآن و روایات؛
عبادت هفتاد جزء دارد، اما جالب است که برخلاف تصور بیشتر مردم، هیچ‌کدام از ادعیه و نمازها، از لحاظ فضیلت و ارزش به رتبه کار کردن، تلاش برای کسب روزی حلال و تامین معیشت خانواده نمی‌رسد.




خداوند در آیه 56 سوره ذاریات، دلیل خلقت انسان را تعبد و عبادت کردن معرفی می‌کند: «من جنّ و انس را نیافریدم جز برای اینکه عبادتم کنند(و از این راه تکامل یابند و به من نزدیک شوند)!»عبادت کردن، انسان را به کمال می‌رساند و مقدمات
از
ثوبان غلام پیامبر(ص) نقل شده که گفت: ما جمعی در خدمت پیامبر بجایی می
رفتیم. عبورمان به گورستانی افتاد. حضرت اندکی در میان قبرها بایستاد و سپس
به راه افتاد.من عرض کردم توقف شما در قبرستان به چه خاطر بود؟ حضرت سخت
گریه کرد و ما نیز محزون و گریه کردیم، سپس
فرمود: ای ثوبان اینان در قبرهایشان معذّبند آنچنان که من ناله آنها را
شنیدم و دلم به حالشان به رحم آمد و از خدا خواستم عذابشان را تخفیف دهد و
خداوند اجابت فرمود. اگر اینها در ماه رجب روزه گر
هر آنچه آدمی درباره دیگران بگویددرباره او خواهند گفت ...و هر آنچه برای دیگری آرزو کندهمانا برای خودش آرزو کرده است ...
لعن و نفرین به خود دشنام دهندهبر می گردد ...اگر انسانی برای کسیبدبختی بخواهد بی تردیدبدبختی به سراغ او خواهد آمد.
اگر بخواهد به کسی کمک کندتا به موفقیت برسد ...همانا راه موفقیت خود راهموار کرده است ...
#فلورانس_اسکاول_شین   
خودت گفتی:
همانا با هر سختی، آسانی ای هست
پس همانا با هر سختی، آسانی ای هست.
 
این فرمایشت، به یک معنا، اشاره نمیکنه به ظهور؟
سختی ای بالاتر و دردناکتر از این هست؟ فرمانروا بنظرت برای شیعه دردی از این بالاتر هست که امام داره اما نمی‌بینتش؟ امام داره ولی تنها...هم خودش تنهاست هم امامش...شیعه ای که دین داره اما بهش عمل نمیکنه...آرزوی رسیدن به لحظه ی دیدار فرمانروا رو داره، دیداری که هم خودش راضی باشه هم فرمانروا...آرزو داره اما تلاشی براش نمیکنه
قالَ الامامُ الْحَسَنُ الْمُجتبی علیه الصلوة السّلام:مَنْ عَبَدَاللهَ، عبَّدَاللهُ لَهُ کُلَّ شَیْءٍ.فرمود: هر کسی که خداوند را عبادت و اطاعت کند، خدای متعال همه چیزها را مطیع او گرداند.[مجموعه ورام ص ۲۲۷] .
شهادت فرزند امام علی علیه السلام را تسلیت می گوییم.
امیرمؤمنان
علی (ع) فرمود: «روزی پیامبر خدا (ص) وارد خانة ما شد؛ در حالی که فاطمه (س) در
کنار دیگی نشسته بود و من هم عدس پاک می کردم. رسول خدا مرا صدا زد و فرمود: «یا
ابالحسن!» گفتم: «لبیک یا رسول الله!» فرمود: «از من بشنو که من جز آنچه پروردگارم
امر فرموده نمی گویم. هیچ مردی نیست که در خانه به همسرش کمک می کند؛ مگر آن که
خداوند به تعداد موهایی که در بدن دارد برای او پاداش عبادت یک سالی را می دهد که
در روزهایش روزه بدارد و شب ها به عبادت خداوند بایستد و
فن ششم
اخبار در فضیلت قرآن و اهل آن
انس بن مالک در باب فضیلت قرآن سه حدیث از رسول اکرم نقل می‌کند از این قرار:
۱- اهل قرآن همان خاصّان خدایند.
۲- بالاترین عبادت‌ها قرائت قرآن است.
۳- قرآن آن ثروتى که با آن، فقر و بدون آن ثروت، نخواهد بود.
حماد بن سلمه از ثابت از انس بن مالک نقل می‌کند که رسول اکرم فرموده:
حاملان قرآن مخصوص‌اند به رحمت خدا و کسانى که کلام خدا را یاد می‌دهند مقرّبان اویند. کسى که آنان را دوست بدارد خدا را دوست داشته و کسى که آنان ر

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

مقالات حوزه املاک